مجموع حجم خدمات ارائه شده و خریدهای انجام شده به‌واسطه کارهای اعتباری در سال گذشته میلادی با پیشرفتی 5.8 درصدی روبرو بوده است. این پیش رفت چشمگیر پس از کم کردن هزینه‌های انجام شده به‌واسطه فعالیت‌هایی مانند استفاده از ساختار برداشت پول نقد از کارت اعتباری (cash advance) و برداشت پول نقد از کارت‌های نقدی حاصل شده است. رقم نهایی به‌دست‌آمده در آمار ارائه شده توسط مرکز گزارش‌های نیلسون نشان از این دارد که در سال 2016 میلادی شاهد رسیدن این آمار به رقم 20.606 تریلیون دلار بوده‌ایم.

در این میان محبوب‌ترین محصولات رده پرداختی بر اساس حجم خرید، کارت‌های نقدی یونیون پی (UnionPay) بودند. پس‌ازاین کارت‌ها، رتبه‌های بعدی به ترتیب به کارهای اعتباری ویزا، کارت‌های نقدی ویزا، کارت‌های اعتباری یونیون پی، کارت‌های اعتباری مستر کارت، کارت‌های نقدی مستر کارت، کارت‌های امریکن اکسپرس، کارهای جی سی بی (JCB) و درنهایت نیز کارت‌های داینرزکلاب (Diners Club) و دیسکاور (Discover) اختصاص یافته است.

در این میان اگر بخواهیم به آمار به‌دست‌آمده بر اساس برندها نگاهی بیندازیم، آنگاه شرکت‌های ویزا، یونیون پی، مستر کارت، جی سی بی، داینرز کلاب، دیسکاور و امریکن اکسپرس به‌تنهایی توانسته‌اند تا رقم 257 میلیارد و 170 میلیون دلار تراکنش برای خرید در نزد کاسبان را به ثبت برسانند. این آمار ثبت شده رد سال 2016 میلادی با پیشرفتی 13.3 درصدی نسبت به سال 2015 روبرو بوده است و رقم حاصله از این درصد نیز به 30 میلیارد و 210 میلیون دلار می‌رسد. شایان‌ذکر است که این تراکنش‌ها شامل تمامی کارت‌های اعتباری شخصی و تجاری، کارت‌های نقدی و کارت‌های هدیه و از پیش‌پرداخت شده نیز هست.

شرکت ویزا کارت توانسته است تا 54.06 تمامی تراکنش‌های انجام شده بر روی کارت‌های دارای کاربری عمومی در سراسر جهان را به نام خود ثبت کند. کارت‌های نقدی دارای برند ویزا نیز با 34.82 درصد، بیشترین میزان تراکنش‌های مربوط به خرید را به خود اختصاص داده‌اند و کارت‌های اعتباری ویزا نیز با 19.23 درصد در جایگاه بعدی قرارگرفته‌اند.

کارت‌های نقدی مستر نیز 13.3 درصد سهام را در اختیار دارند و اندکی از کارت‌های اعتباری مستر کارت که 12.87 درصد بازار را در اختیار داشته است، بهتر عمل کرده‌اند. کارت‌های اعتباری یونیون پی نیز توانسته‌اند تا 7.59 درصد از مالکیت را در اختیار داشته باشند و کارت‌های نقدی یونیون پی نیز 7.32 درصد را به خود اختصاص داده‌اند. در ادامه این آمار نیز امریکن اکسپرس با 2.81 درصد، جی سی بی با 1.15 درصد و داینرزکلاب و دیسکاوری نیز با 0.91 درصد مالکیت بازار به کار خود در سال 2016 پایان داده‌اند.

هنگامی که می‌خواهیم به بیشترین درصد پیشرفت در سال 2016 نگاه کنیم، شرکت یونیون پی به بالاترین درصد دست پیدا کرده است و کارت‌های اعتباری و نقدی این شرکت توانسته‌اند تا رشدی 32 درصدی را در سال 2016 میلادی از خود برجای بگذارند.

کارت‌های نقدی و کارت‌هایی که موجودی آن‌ها از پیش داخل حساب قرار داده شده‌اند توانسته‌اند تا 55.44 درصد از کلیه تراکنش‌ها را به خود اختصاص بدهند که به نسبت 54.64 درصد ثبت شده در سال 2015؛ نشان از گرایش بیشتر به استفاده از این کارت‌ها دارند. برای نمونه تراکنش‌های کارت‌های اعتباری ویزا شامل 64.42 درصد استفاده از کارت‌های نقدی بوده‌اند درحالی‌که این رقم در سال 2015 تنها 63.91 درصد بوده است. از سوی دیگر نیز مستر کارت توانسته است تا از 49.99 درصد استفاده از کارت‌های نقدی در سال 2015 به 50.82 درصد استفاده از این کارت‌ها در سال 2016 ارتقا پیدا کند. یونیون پی نیز توانسته است تا با رشدی چشمگیر، آمار 46.9 درصدی خود در سال 2015 را به 49.08 درصد افزایش بدهد.

هنگامی که بحث افزایش تعداد کارت‌ها به میان می‌آید آنگاه شرکت یونیون پی با داشتن 683 میلیون کارت، رشدی 12.6 درصدی را از خود برجای نهاده و در رتبه نخست جای می‌گیرد. در رتبه دوم نیز جی سی بی با 10.1 درصد افزایش در تعداد کارت‌های خود روبرو بوده است و 9 میلیون و 400 هزار کارت جدید را به کاربران خود در جهان ارائه کرده است. شرکت ویزا کارت علیرغم افزودن تعداد 141.4 میلیون کارت، تنها 4.8 درصد را تجربه کرده است و مستر کارت نیز با افزودن 136.9 میلیون توانسته است تا 8.9 درصد رشد را در تعداد کارت‌های خود تجربه کند. این آمار برای داینرزکلاب و دیسکاور برابر با یک‌میلیون کارت و کاهش 1.7 درصدی رشد کارت‌های این شرکت بوده است و امریکن اکسپرس نیز مانند آن‌ها با کاهش رشد روبرو بوده و با عرضه کردن تنها 7.9 میلیون کارت جدید، کاهش 6.7 درصدی در رشد تعداد کارت‌های خود تجربه کرده است.

نویسنده: حسین رسولی